Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse samt följa upp hur webbplatsen används. Genom att använda vår webbplats godkänner du användningen av cookies på det sätt som beskrivs i vår cookie policy. Läs mer om cookies här

header_5_tips_1220px.png
header_5_tips_1220px.png

5 tips för att komma igång med löpningen

Niklas Gabrielsson på Lidingöloppet och Runacademy ger nedan sina fem bästa tips för att komma igång med löpningen.

punkt1.png

Det är lätt att man blir ivrig när man vill komma igång med löpningen. Var realistisk, har du inte tränat på ett tag så är det lagom att starta med 1-3 pass i veckan.

punkt2.png

Låt kroppen få vänja sig successivt vid träningen. Låt det hellre ta längre tid att komma igång med träningen då det ökar chansen att du fortsätter längre fram och håller dig skadefri. Börja med att varva gång med löpning, det räcker gott att vara ute 20-30 minuter.

punkt3.png

Variera tempo och sträcka så blir träningen roligare. Intervaller är en bra träningsform.

punkt4.png

Motivationen ökar om du har ett mål med träningen, sätt upp ett mål som är realistiskt, mätbart och inspirerande. Att anmäla sig till ett lopp kan vara ett bra sätt att öka motivationen. Likaväl som du planerar ett möte så borde du även planera in din träning i kalendern.

punkt5.png

Det är både roligare och större chans att träningen blir av om du får sällskap på träningen.